CTA-projektet handlar om att träna mig i att bli en meningsskapande doer; att göra mer än att bara prata om att göra, så jag pressar mig verkligen till att göra saker. Den här månaden handlar det om att göra insatser för att sälja platser till min utbildning i förändringskommunikation – Mangoutbildningen. Jag gör alltså som jag har planerat, men det känns inte bra.
Varför känns det inte bra?
Jag tycker inte om att sälja. Helt enkelt. Oavsett vad jag gör i syfte att sälja, känns det som att jag “prackar på” andra mina tjänster. Som att jag stör dem. Idag satte jag igång annonsering via Facebook och Instagram och vips! så har jag ganska många klick till min landningssida om Mangoutbildningen. Men istället för att bli glad över att annonsen genererar klick, är jag lite småorolig över att de som klickar tycker att de blivit störda när de klickat på annonsen. Jag är rädd för att de ska tycka att jag skriker eller tjatar.
Jag vet att det är dumt att tänka så här. Men gör det ändå.
CTA-projektet handlar som sagt om att träna mig i att bli en meningsskapande doer, någon som gör saker som är meningsfulla för mig själv och/eller ANDRA. Jag VET att de som gått Mangoutbildningen är mycket, mycket nöjda med den. De ger i snitt ett betyg på 9,5 på utbildningen (där skalan är 1-10 och 10 är “bäst”), så jag borde ju fatta att den gör skillnad, att den är meningsfull för dem som går den.
Ändå har jag svårt att tycka att det är ok att jag stör människor med mitt “tjat” om utbildningen.
Nån som har nåt tips om hur jag ska / kan tänka?
Hej – refererande till din kommentar om att det är jobbigt att “pracka på” någon dina tjänster så har jag alltid känt likadant. Men…. genom att övertala mig själv att jag löser ett problem som kunden har så har jag en bättre attityd när jag kontaktar presumtiva kunder.
Sen måste jag erkänna att jag inte sålt mig själv personligen lika ofta – det innebär att det är ännu lite svårare att pracka på någon.
Min lösning på detta är att jag själv arbetat mycket med att hålla isär mig och företaget dvs mer pratat om att “vi” kan hjälpa kunden inte JAG.
Varmt tack för ditt svar Agneta 🙏😻
Det är en bra idé du har där; att säga “vi” istället för “jag”, MEN, mitt företag är bara jag…
Hahaha, jag erkänner: jag letar försvar för mitt beteende…!