Jag har en underbar vän, Karin Svensson, som skrivit en bok med den titeln. Den boken riktar sig direkt till mig för så här skriver hon om den: “Tycker du att det är jobbigt att sälja? Behöver du få fler kunder men ser dig inte som säljare? Är du rädd för att uppfattas som påflugen eller tjatig? Det är för dig den här boken är skriven.” Jag svarar “ja” på alla hennes frågor… Naturligtvis har jag boken, jag köpte och läste den så fort den kom ut, men jag inser att jag behöver läsa den igen…
Sälj är verkligen inte min grej. Det är direkt svårt för mig att ringa “kalla samtal”, tjata på någon eller några att de ska köpa mina tjänster och så vidare. Därför är det himla roligt att kunna berätta att februari har startat bra när det gäller säljet. Jag har fått inte mindre än tre nya uppdrag…!
Fast jag behöver vara ärlig, känner jag. Jag har inte varit en aktiv säljare, precis, nästan enbart suttit på min kontorsstol och skrivit artiklar om förändringskommunikation (som ju Mangoutbildningen handlar om), gjort klart en någorlunda bra landningssida för kommande annonser på Facebook och Instagram samt postat inlägg om Mangoutbildningen. De nya uppdragen har kommit till mig, utan egentlig ansträngning. Via ett meddelande, ett IRL-möte och ett digitalt möte (som jag trodde skulle handla om helt andra saker). Dessutom är det endast ett av dessa uppdrag som handlar om Mangoutbildningen.
Men visst, jag förstår att mina insatser i form av artiklar, inlägg i SoMe , mitt nyhetsbrev med mera naturligtvis bidrar till att jag syns, att andra människor förstår att jag finns för att jag “skramlar” här och där. Men det är detta som är grejen; de aktiviteterna ser jag som marknadsföring, inte direkt sälj.
När jag säger så är det många som menar att jag har fel, att det visst handlar om sälj, men varför tycker inte jag det?
PS. Karins bok kan du köpa på nätet, till exempel här. DS